Filo-Café

Filo-Café FB csoport

Hozzászólnál, követnéd, kérdésed van? Csatlakozz a Filo-Café Facebook csoporthoz!

csoport.jpg

Filozófiai írások

cikkek.jpg

Hírlevél

A képre kattintva feliratkozhatsz a székesfehérvári programértesítő e-mailekre
ehirlevel.jpg

Feedek

FiloCast

filocast.png

       Mi a FiloCast?

Könyvajánló

konyvek.jpg

1 %

Idén is lehetőség van arra, hogy adód 1%-val támogasd munkánkat!
Új Akropolisz Filozófiai Iskola Kulturális Közhasznú Egyesület
Adószám: 19011510-1-42

A jó példa ragadós - Móhandász Karamcsand Gándhí

tolstoj_farm.jpg… Keresetlen stílusú, közvetlen hangú önéletrajzában – megannyi más mellett – arról is vall, hogy milyen tapasztalatokat szerzett a fiatalok nevelésében. Ahogy ugyanis a farm növekedett, gondoskodniuk kellett az oktatásról. Hindu, muszlim, párszi és keresztény fiúk éltek velük, és néhány hindu leány. Gándhí pénz és hivatásos tanítók híján eltökélte, hogy tapasztalat és kísérletezés útján megpróbál elveivel önazonos oktatást kialakítani.

Csak annyit tudott, hogy a Tolsztoj-farm olyan, mint egy nagy család, amelyben ő töltötte be az atya szerepét, ezért a lehetőségekhez mérten magára kell vállalnia a felelősséget a gyermekek tanításáért. A fiatalok egy része azonban nem mellette nőtt fel, más-más körülmények között, más-más környezetben nevelkedtek, és a vallásuk is más volt. Aki ebben a helyzeten az elfogulatlan nevelő tisztére pályázott, annak alaposan végig kellett gondolnia, hogy ezt mi mentén tegye.

Gándhí a „szív kultúrájára” és a jellem fejlődésére helyezte a hangsúlyt, mivel biztosra vette, hogy mindenkinek egyforma erkölcsi nevelésben kell részesülnie. Úgy határozott tehát, hogy a nap huszonnégy óráját apjukként a fiatalok körében fogja tölteni. Azt tartotta ugyanis, hogy a nevelés alapja a jellem kialakítása, és ha az alap szilárd, a gyermekek minden mást képesek lesznek egyedül is – vagy barátaik segítségével – megtanulni….

… „A tanítónak tehát mindig ügyelnie kell viselkedésére, akár a tanítványai között van, akár nem. A tanító mérföldekre lehet a tanítványaitól, életmódjával mégis befolyásolhatja a lelki fejlődésüket.

Mahátmá felismerte, hogy a tanítás legfontosabb eleme maga az életmód, és hogy ehhez örök mintaképpé kell válnia a körülötte élők szemében. Elkezdett tehát a növendékeiért élni, és ha szigorúbb fegyelmet tartott az életében, az többnyire azért történt, hogy még hitelesebb forrássá válhasson. „Ily módon ők maguk váltak az én tanítóimmá; megtanultam, hogy jónak és becsületesnek kell lennem, ha másért nem, érettük.” …

Link a teljes cikkhez:

https://www.ujakropolisz.hu/cikk/mahatma-gandhi-pelda-neveles-jellem

 

 



süti beállítások módosítása